Wydanie łączone
W zeszłym tygodniu nie było podsumowania, bo mnie nie było, ale wydarzyło się kilka rzeczy, które szkoda by było pominąć i dlatego podsumuję ostatnie dwa tygodnie.
Studio Striking Distance zwalnia
Eurogamer: The Callisto Protocol studio confirms layoffs as former employee claims “most of the devs” affected
Są to twórcy The Callisto Protocol. Z tego co twierdzą byli pracownicy, zwolniono większość deweloperów. Samo studio nie zostaje zamknięte… przynajmniej na razie.
Half-Life’owe copium chyba ostatnio potaniało
Gry-Online: Half-Life 3 może być już na finalnym etapie produkcji. Poszlaka znaleziona w strzelance Valve daje nadzieję na spełnienie wieloletnich marzeń
Tym razem doszukano się informacji na temat projektu HLX, który rzekomo ma być poszlaką sugerującą istnienie Half-Life 3.
Nie twierdzę, że ta gra nie powstaje i nigdy nie powstanie, ale plotek na przestrzeni lat było tyle, że ciężko brać którąkolwiek na poważnie.
Warner Bros nadal ma patent na system Nemesis mimo zamknięcia Monolith, tylko czy to coś zmienia?
Eurogamer: Shadow of Mordor’s brilliant Nemesis system is locked away by a Warner Bros patent until 2036, despite studio shutdown
Zacznijmy może od tego, że zamknięto studio Monolith, których możecie kojarzyć jako twórców gry Śródziemie: Cień Mordoru. Wydali też sequel i oczywiście tworzyli gry dużo wcześniej. Przez długi czas tworzyli grę o Wonder Woman, ale ta tkwiła w piekle deweloperskim, bo zarząd nie mógł zdecydować czego chce.
Kiedy jakaś firma ma na coś patent, a ten pomysł się podoba innym firmom, to te drugie szukają sposobów, żeby obejść tenże patent i nie musieć płacić jego posiadaczom.
Bardzo mało gier próbowało jakoś zimitować ten system, na pewno wiem o Assassin’s Creed: Odyssey.
Nvidia nie przestaje zaskakiwać kolejnymi wtopami związanymi z premierą nowych kart
Youtube - Gamers Nexus: The RTX 50 Disaster
Zaczęło się od braku towaru w sklepach (jak ktoś dostał więcej niż 10 sztuk to było święto), potem afera z topiącymi się kablami i złączami, następnie okazało się, że zabrakło wsparcia dla 32-bitowego PhysX, a teraz wyszło, że jak ktoś miał szczęście i kupił kartę, to może zabraknąć kilku ROPów (Raster Operations Pipeline lub Render Output Unit), co ma mierzalny wpływ na wydajność.
Współzałożyciel i były prezes Bioware udzielił wywiadu na temat dawnych czasów
Eurogamer: BioWare co-founder reflects on Mass Effect 3 ending controversy, life under EA, and the “worst advice” received from Xbox
Nie jest to wywiad pokroju „jak to jest robić grę”, ale nie miałem lepszego pomysłu, jak to podsumować.
Greg Zeschuk pojawił się na podkaście, gdzie opowiadał o Bioware w czasach, gdy kierował tą firmą i kiedy samo Bioware jeszcze wiedziało, jak się robi gry.
Jest to kolejny przypadek „nie wiem jak to streścić”, więc zapraszam do źródła.
Wyszło Two Point Museum i ludziom się podoba
Rock, Paper, Shotgun: Two Point Museum review
Jedna z recenzji w źródle.
Odbył się pokaz Annapurna Interactive
GameRant: Everything Revealed at the February 2025 Annapurna Interactive Showcase
Jakbyście przegapili, to w artykule jest wszystko, co pokazali.
Kolejny pokaz, tym razem ID@Xbox
IGN: ID@Xbox Showcase February 2025: Everything Announced - IGN Fan Fest Day 1
Wiecie co robić, jak chcecie się dowiedzieć, co było.
Balatro w końcu dostało niższą ocenę PEGI
IGN: Balatro Dev Successfully Appeals PEGI 18 Rating Over Simulated Gambling
Oczywiście PEGI w ogóle nie przyznaje się do błędu i nie interesują ich niuanse, bo ich zdaniem to nadal jest nauka i chwalenie hazardu, mimo że nic takiego tam nie ma, ale to, czego się nauczycie w grze, nie wykorzystacie do hazardu, więc łaskawcy dali 12.
Powiedzieli też, że trochę zmienią kryteria do gier z mechanikami hazardowymi. Nie wiedziałem, że ryzyko to teraz hazard.
Ten komunikat pokazuje też, że oni nadal uważają, że ten hazard tam jest.
Tymczasem gry z lootboxami nadal dostają 3…
5 razy słowo „hazard”. Teraz to już 6. Nie poprawiam tego, nie chce mi się.
Wyciekł gameplay Assassin’s Creed: Shadows
IGN: People Are Streaming Assassin’s Creed Shadows a Month Ahead of Its Official Release Date
Gra jeszcze nie wyszła, ale niektórzy mają już swój egzemplarz, prawdopodobnie przez pomyłki sklepów.
8bitdo wypuszcza nowego pada z nowym rozwiązaniem w analogach
GamesRadar: 8BitDo just launched its new Ultimate 2 Wireless Controller - and it’s leaving Hall effect thumbsticks in the dust
Wiele osób chwali analogi oparte na efekcie Halla, które mają być trwałe i niemalże eliminować problem dryfowania.
Pady do konsol oparte są na potencjometrach, gdzie dryfowanie jest kwestią czasu.
8bitdo wypuściło kontroler Ultimate 2, gdzie gałki używają tunelowego magnetooporu (a przynajmniej tak to tłumaczy polska Wikipedia). Pozostaje czekać i obserwować, czy będą narzekania.
Sony stale obniżyło cenę gogli PSVR2
Playstation Blog: A great new price for PlayStation VR2
Z 600 euro do 450. W Polsce kosztują niecałe 2000 złotych. Nadal brakuje gier, nie opłaca się też kupować ich jako gogle do PC, ale jak ktoś ma PS5, to jest to trochę mniej bolesny zakup niż to, ile chciało Sony na premierę.
Kod źródłowy Command & Conquer został opublikowany na Githubie
https://github.com/electronicarts/
Na licencji GPLv3, czyli na jednej z powszechnie używanych w branży licencji, nie jest to jakiś dziwny twór.
Nie oznacza to, że możecie pobrać sobie grę za darmo, bo o ile kod jest ogólnodostępny, to nadal musicie kupić grę, bo nie ma tam assetów, np. grafik czy muzyki.
Farming Simulator ma teraz wersję VR
UploadVR: Farming Simulator VR Is Out Now On Quest
Jeśli chcieliście zakosztować życia rolnika, a nie znacie nikogo, do kogo moglibyście pojechać, to jest to jakaś okazja.
4A Games wyjaśnia zamieszanie z powodu rozłączenia
GameSpot: Metro Developer Explains Confusing Studio Schism Ahead Of Franchise’s 15th Anniversary
Zaczęło się od tego, że studio Reburn ogłosiło strzelankę La Quimera. Reburn do niedawna był ukraińskim oddziałem 4A.
Spowodowało to zamieszanie, więc 4A wyjaśniło, że nadal ma pracowników na Ukrainie, ale utworzono jeszcze jedno studio w Kijowie, które właśnie się odłączyło.
Studio Pocketpair dało dzień wolny wielu pracownikom z powodu premiery Monster Hunter: Wilds
PC Gamer: Palworld’s developer gives staff day off after Monster Hunter Wilds causes ‘a series of mysterious reports from many employees that they may feel unwell’
Pocketpair to studio tworzące Palworld, ale nie pasowało mi określenie „twórcy”. W każdym razie w tej, ale i wielu innych japońskich firmach menadżerowie dostali sporo zgłoszeń o gorszym samopoczuciu pracowników.
Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 w lipcu
Playstation Blog: Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 launches July 11 on PS5 and PS4
Nie wyjdzie tylko na PS5, będzie na innych platformach, ale preferuję źródła, które w miarę neutralnie przedstawiają wiadomości i akurat nawinął się blog Playstation.
W każdym razie krótko później wyszło, że tryb kariery w czwórce będzie działał inaczej niż w oryginale, bo będzie rozgrywało się dwuminutowe (może więcej, ale będzie limit czasu) sesje tak jak w trójce, zaś czwórka miała otwarte lokacje.
Premiera kooperacyjnego Split Fiction
Eurogamer: Split Fiction review
Jeśli graliście w A Way Out lub It Takes Two, to jest to kolejna gra studia Hazelight, którą można grać wyłącznie w kooperacji. Gra jest chwalona w recenzjach.
Rockstar przejął studio, które pracowało nad GTA: San Andreas VR
GamesIndustry: Rockstar Games acquires Video Games Deluxe, now known as Rockstar Australia
Aktualizowali też nieszczęsną trylogię gier uniwersum 3D, ale ja nadal czekam…
Fortnite daje drugą szansę cheaterom xD
Eurogamer PL: Fortnite daje zbanowanym za cheaty drugą szansę. W kwietniu będą mogli wrócić do gry
Ktoś pijany albo niespełna rozumu w Epic Games zmienił regulamin Fortnite i teraz za oszukiwanie nie będzie dostawało się bana na konto, zamiast tego, przez rok nie będzie działało wyszukiwanie gier.
Studio odpowiedzialne za remake Until Dawn rzekomo zwolniło niemal wszystkich
Eurogamer: Until Dawn remake studio reportedly “effectively closed”, with all developers gone
Po najprawdopodobniej nieudanej premierze remake’u gry, która go nie potrzebowała, studio Ballistic Moon zwolniło sporą część kadry, a ostatnie informacje donoszą, że niedawno mogło dojść do kolejnych zwolnień i obecnie zostało tam niewiele osób.
Playstation też zwalnia
GameSpot: PlayStation Lays Off More Developers
Tym razem zamknęli studia w Malezji oraz zespoły odpowiedzialne za „visual arts”. Nie mam pojęcia jak to przełożyć na polski.
Sporo gier „hentai” zniknęło z eShopu
GamesRadar: Loads of NSFW “Hentai” games have disappeared from the Switch eShop, sparking hopes Nintendo is taking moderation more seriously
Hentai w cudzysłowie, bo z tego co rozumiem z artykułu (sam nie sprawdzałem), to są to po prostu masowo wrzucane gry, które może czasem pokażą jakąś skąpo odzianą, narysowaną dziewczynę, ale nie ma tego za dużo. Znaczy się obrazków, bo gier to podobno całe zatrzęsienie, sam od dawna nie zaglądałem do eShopu, to nie wiem co tam się dzieje.
Playstation 3 dostało aktualizację
Eurogamer: Sony’s PS3 gets new system software update, 19 years after release
Poza poprawkami stabilności, które często są obiektem żartów, aktualizacja odnawia klucze szyfrujące Blu-Ray, by można było odtwarzać na tym sprzęcie filmy. Prawdopodobnie z czasem przestaną one być odnawiane, ale miło, że jeszcze są.