To nie koniec plotek...
Może i ogłosili Switcha 2, ale to nie oznacza, że skończą się plotki.
Goticzek podrożał o 130% XD
https://steamdb.info/app/65540/
THQ Nordic bez wcześniejszej zapowiedzi 10 stycznia podniósł cenę Gothica 1, 2 i 3 ponad dwukrotnie. Bez promocji trzeba było zapłacić 40 złotych, teraz są to 92 złote.
Nie jest to podwyżka tylko w Polsce, cena w euro też wzrosła z 10 do 20.
Jeśli właśnie patrzysz na te kwoty i coś ci nie pasuje, bo przecież 20 euro to nie są 92 złote, w dolarach też tyle nie wychodzi, to gratuluję spostrzegawczości - cena w naszym nadwiślańskim kraju jak zwykle jest drugą najwyższą na świecie zaraz po Szwajcarach.
Co ciekawe, nie jest to problem wyłącznie Steama, na GOGu cena jest identyczna.
Najlepsze jest to, że mało kto się tym zainteresował. Wszędzie indziej wywołałoby to review bombing, a tutaj co prawda pojawiło się trochę negatywów, ale za mało, żeby zmieniła się ocena gry. Jak widać, fanatykom to nie przeszkadza.
Częściowo dlatego, że wielu z nich grę już dawno kupiło i nie interesuje ich, że ich ulubiony wytwór sztuki snycerskiej znacznie podrożał.
Łatwo się też domyślić, że podwyżka ceny jest spowodowana nadchodzącym remakiem i próbuje się w ten sposób zniechęcić do kupowania starych gier.
Na PPE rzadko kiedy jest coś pozytywnego, same porażki
https://www.ppe.pl/publicystyka/361022/2024-rokiem-wielkich-growych-porazek-co-sie-dzieje-z-branza.html
W tym tygodniu rzuciło mi się to w oczy bardziej niż zwykle - większość nagłówków, które widziałem na tym portalu, a nie były informacjami o obniżkach (z linkami, na których jakoś zarabiają), były tam negatywnie nacechowane wiadomości.
Jeśli regularnie tu zaglądasz, to nie powinno cię to dziwić, mnie też nie zdziwiło, w każdym razie redakcja nie była w dobrym nastroju.
Meta kończy współpracę z fact-checkerami na Facebooku w USA
https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/efcsn-rozczarowane-decyzja-meta-o-zakonczeniu-wspolpracy-z-niezaleznymi-weryfikatorami-faktow/
Informacja spoza świata gier, ale nigdy nie mówiłem, że będą wyłącznie takie.
Na Facebooku obecnie trwa plaga botów i oszustów, polecam materiał Mateusza Chroboka, który podsumowuje wystąpienie z konferencji Oh My Hack.
Google też nie chce współpracować z weryfikatorami faktów
https://www.theverge.com/2025/1/17/24345747/google-eu-dsa-fact-checks-disinformation-code-search-youtube
Google powiadomiło Unię Europejską, że nie będzie integrowało pracy fact-checkerów w swoich produktach.
„Wymęczone przeciekami Nintendo”
https://www.eurogamer.pl/wymeczone-przeciekami-nintendo-ma-podobno-pokazac-switcha-2-juz-w-tym-tygodniu
Treść newsa nie ma znaczenia, ale podoba mi się umieszczenie w nagłówku sugestii, że to Nintendo jest zmęczone przeciekami na temat nowego Switcha, podczas gdy prasa nie widzi problemu w samych sobie, podając każdą kolejną plotkę. Innymi słowy, myślę że jestem na podobnym poziomie zmęczenia.
Valve ubiło moda Classic Offensive do Counter-Strike’a
https://www.gry-online.pl/newsroom/osiem-lat-prac-fanow-pojdzie-na-marne-valve-zablokowalo-modyfikac/z42bfee
Twórcy moda chcieli odtworzyć CS 1.6 na silniku CS2. Jak twierdzą, konsultowali się z prawnikami tak, by nie naruszyć własności intelektualnej Valve, mod został także zaakceptowany w ramach Steam Greenlight lata temu.
Teraz, gdy mod został skończony i opublikowany w Warsztacie, Valve zdjęło projekt.
Na razie sytuacja nie została jeszcze wyjaśniona.
„Wiedźmin 4 będzie inny niż Wiedźmin 3”
https://www.ppe.pl/news/361127/wiedzmin-4-bedzie-inny-niz-wiedzmin-3-wszystko-dzieki-ciri.html
A jaki ma być? Wiedźmin 3 w tym roku będzie miał 10 lat, wiadomo że czwórka musi być inna. Nie wspominając o tym, że poprzednie gry z serii też drastycznie się od siebie różniły.
Speedrunnerzy grali w Crazy Taxi z zespołem coverującym muzykę w grze, żeby nie usunięto transmisji
https://www.videogameschronicle.com/news/a-speedrunner-played-crazy-taxi-with-a-live-band-to-avoid-copyright-issues/
Wszystko odbyło się w ramach Awesome Games Done Quick, regularnie odbywającego się charytatywnego maratonu speedrunów.
Crazy Taxi jest znane przez swoją muzykę na licencji, którą wielu graczy bardzo dobrze wspomina. Jako że jest to muzyka na licencji, a Twitch oraz Youtube są amerykańskimi portalami, to obowiązuje tamtejsze, patologiczne prawo, które nie pozwala zakupić licencji na utwory, bo wytwórnie muzyczne chcą zarobić, ale też się nie narobić.
Można oczywiście wyciszyć muzykę, ale obecnie dla wielu osób jest to nierozłączny element gry, przez co wielokrotnie zgłoszenia przejścia tej gry na AGDQ były odrzucane.
Jeden z uczestników postanowił obejść ten problem - utwory z gry coverował zespół grający na żywo, włącznie z muzyką w menu i nagłymi zmianami po ukończeniu etapu.
Fikołki Planety Gracza, żeby opisać plotki o GTA 6, ale też mieć wymówkę, że jak coś to mówili, że plotka
https://planetagracza.pl/gta-vi-nowa-jakosc-gry-z-otwartym-swiatem/
Grand Theft Auto 6, gra, która jeszcze nie wyszła i której prawdopodobnie nikt poza Rockstarem nie widział, ma być nową jakością w branży.
Kto tak twierdzi?
Random z internetu.
Podobają mi się fikołki, jakie próbowała zrobić Planeta Gracza, w nagłówku piszą:
GTA VI z nową jakością otwartych światów. Rzeczy, o których graczom się nie śniło
Zaraz potem:
GTA VI ma wznieść gry open world na nowy poziom i… no cóż, nie trzeba być insiderem, aby móc to stwierdzić. Nowe plotki podsycają apetyt graczy.
Następnie próbowali jakoś się z tego wyślizgać:
Zanim jednak przejdziemy do “mięska”, muszę Was ostrzec – to nic pewnego. Mówimy o kolejnych przeciekach od internauty, który miał widzieć gameplay z produkcji. Nie jest to więc nic oficjalnego ani nawet popartego szczególnie konkretnymi dowodami. I choć sam podchodzę do nowych plotek z dużym dystansem, zawojowały one już social media do tego stopnia, że warto się im przyjrzeć nieco bliżej.
Tylko po to, żeby zignorować własne ostrzeżenie i nie poddawać w jakąkolwiek wątpliwość słów randoma z internetu:
(…) Wedle niepotwierdzonych przecieków, GTA VI ma wnieść gry z otwartym światem na zupełnie nowy poziom. (…)
Więc mimo że w nagłówku pieją zachwyty, w pierwszym akapicie próbują stworzyć sobie wymówkę, że to wszystko plotka i niepotwierdzone, ale i tak podadzą dalej.
GOL też podaje dalej zapewnienia z kosmosu o niesamowitości GTA 6
https://www.gry-online.pl/newsroom/gta-6-moze-byc-duzym-zakloceniem-ekspert-twierdzi-ze-na-horyzonci/zd2c035
Gry OnLine też postanowiły podać dalej wnioski renomowanego Instytutu Danych z Dupy o tym, że GTA 6 zmiecie wszystkich z planszy, bo najwidoczniej jest to gra ostateczna, która zakończy wszystkie inne gry.
Skąd to wie?
Na pewno grał w jakiś wczesny build, chyba nie chcecie mi powiedzieć, że ludzie kłamią w internecie?
Microsoft nadal zwalnia
https://www.videogameschronicle.com/news/microsoft-makes-layoffs-across-several-divisions-including-gaming/
Najpierw 1900 osób po przejęciu Activision, potem kolejne 650, teraz, jak twierdzi źródło portalu CNBC, 1% pracowników lub 228 tysięcy osób w różnych oddziałach firmy, między innymi w Xboksie.
Doom w PDFie
https://arstechnica.com/gaming/2025/01/this-pdf-contains-a-playable-copy-of-doom/
Ktoś postanowił uruchomić Dooma w pliku PDF. Żeby było to możliwe, użył do tego Javascriptu, które wspiera czytnik od Adobe. Ciężko mi to wytłumaczyć zwięźlej niż w artykule, więc jak to zazwyczaj w takich sytuacjach bywa, chętnych odsyłam do źródła.
Po to zresztą daję te linki na początku, żebyście w nie klikali jak chcecie dowiedzieć się więcej.
Twórca boomer shootera wstrzymuje prace nad grą, bo idzie do więzienia
https://www.eurogamer.pl/tworca-obiecujacego-boomer-shootera-wstrzymuje-prace-bo-idzie-do-wiezienia-przyszlosc-gry-zawisla-na-wlosku
Nie ma to żadnego znaczenia za co. W każdym razie informacja ta sprawiła, że nagle gracze usłyszeli o Fortune’s Run.
Twórca pracował nad grą sam, zatem na czas odsiadki nie będzie komu przejąć projektu, twierdzi, że dokończy grę po zakończeniu wyroku.
Z ciekawości zajrzałem do komentarzy i jeden z komentujących poddaje w wątpliwość słowa twórcy. Chętnie bym to zweryfikował sam, ale również jestem jednoosobową armią na tej stronie i zwyczajnie nie mam czasu na dogłębny research oraz utrzymanie jako takiej regularności.
Kolejna afera o to, że Nintendo wycina nazwiska twórców z ich gier
https://www.vg247.com/nintendo-cuts-original-developer-from-credits-for-donkey-kong-country-returns-hd
Nie jest to pierwszy raz. Nintendo wielokrotnie było oskarżane o to, że nie wszyscy twórcy pojawiali się na liście płac. Tym razem wydano remaster Donkey Kong Country i nie pojawiła się wzmianka o tym, że oryginalną wersję stworzyło Retro Studios.
GOG dołącza do europejskiej organizacji mającej na celu zachowywanie gier
https://www.eurogamer.net/gog-joins-europes-largest-organisation-dedicated-to-game-preservation
Organizacja ta ma bardzo niezapamiętywalną nazwę European Federation of Game Archives, Museums and Preservation.
Niedawno sam GOG wewnętrznie uruchomił program zachowywania wybranych gier dodając do niej łatki pozwalające na łatwe uruchomienie jej na nowych systemach.
Miałem wrażenie, że robią to dla wszystkich, ale może tutaj jest coś więcej.
Nie ustają plotki o przejęciu Ubisoftu przez Tencent
https://www.eurogamer.net/tencent-and-guillemot-family-considering-new-venture-with-ubisoft-assets-report
Ubisoft ma obecnie problemy finansowe. Krytykowanie firmy jest obecnie modne, często ze słusznych powodów, ale równie często jest to bezsensowne jechanie po czymś tylko dlatego, że to Ubisoft.
Na razie nie wygląda na to, żeby prezesi Ubi dali się sprzedać, bo wedle wcześniejszych plotek mieliby oni utracić kontrolę nad firmą.
Prawnik Nintendo wypowiada się na temat legalności emulatorów
https://automaton-media.com/en/news/nintendos-attorney-weighs-in-on-what-makes-emulators-illegal/
Obecny konsensus jest taki, że sam emulator jest legalny (oczywiście są kryteria, które muszą być spełnione), oprogramowanie (gry) na nim uruchamiane mogą być lub nie być legalne, zależnie jak zostały pozyskane.
Nie wiem, czy tak to też działa w polskim prawie, nie jestem prawnikiem, nie słyszałem też o żadnych emulatorach będących polskimi produktami (nie oznacza to, że ich nie ma), zatem nie bierzcie moich słów za pewnik.
Na tegorocznym Tokyo eSports Festa swój panel miało Nintendo, gdzie w imieniu firmy wypowiedział się prawnik specjalizujący się w patentach oraz pracujący w dziale własności intelektualnej.
Przejdźmy zatem do sedna.
Prawnik uważa, że emulator sam w sobie nie musi być nielegalny, może się taki stać zależnie od tego, jak jest używany.
Jeśli emulator omija zabezpieczenia sprzętu czy kopiuje (nie wiem w jakim kontekście kopiuje, może chodzić o duplikację) program na urządzenie, to też może to być naruszenie praw autorskich.
No i raczej oczywista rzecz: jeśli emulator oferuje linki do miejsc, skąd można pobrać gry, to to też może podpadać pod ten sam punkt.
Plotki na temat Silksonga powinny być traktowane prawie jak teorie spiskowe
https://www.eurogamer.net/silksong-fans-believe-creators-switch-2-hint-points-to-april-announcement-and-its-all-thanks-to-a-slice-of-cake
Fani czekający na zapowiedziany wiele lat temu (sam już nie wiem ile) dodatek do Hollow Knighta chwytają się brzytwy i doszukują wskazówek zapowiedzi w czymkolwiek.
W końcu oficjalnie ogłoszono Switcha 2
https://youtu.be/itpcsQQvgAQ
Nie będzie różnił się jakoś mocno od poprzednika.
Drugiego kwietnia zapowiedziano Directa, na którym powiedzą trochę więcej.
Premiera w tym roku, ale jeszcze nie wiadomo kiedy dokładnie. Direct to nie data premiery, to pokaz, na którym wejdą trochę bardziej w detale.
Sony kasuje dwie gry-usługi
https://www.gamesindustry.biz/sony-confirms-cancellation-of-live-service-projects-from-bend-studio-and-bluepoint-games
Gry-usługi w pewnym momencie robili wszyscy i co prawda niektórzy nadal próbują, ale wygląda na to, że ten trend zdaje się w końcu zdychać przez napompowane budżety i ciągnące się w nieskończoność powstawanie takich gier, w które ostatecznie prawie nikt nie chce grać.
W tym tygodniu Sony potwierdziło, że skasowano dwie nieogłoszone gry-usługi, nad którymi pracowały Bend Studio oraz Bluepoint Games. W czerwcu Bluepoint przypominało, że pracuje nad własną grą i jak będą gotowi, to coś pokażą. Najprawdopodobniej był to paździerz właśnie spod szyldu gier-usług dla nikogo od studia, które robiło fenomenalne remake’i gier dla jednego gracza.
Opinia byłego prezesa Sony na temat upadku Vity
https://www.gamespot.com/articles/why-the-playstation-vita-failed-according-to-former-sony-exec/1100-6528853
Shuhei Yoshida niedawno przestał być prezesem Sony, bo wziął i się zwolnił.
Bardzo szybko pojawił się z nim wywiad. Jednym z tematów był upadek przenośnej konsoli Playstation Vita.
Wielu internautów sugeruje rosnącą popularność smartfonów, zdaniem prezesa były to: ekstremalnie drogie własnościowe karty pamięci kupowane oddzielnie (nie dało się używać kart microSD), tylny panel dotykowy, który był bezużyteczny, a podnosił koszt sprzętu oraz to, że jego zdaniem Sony nie miało przestrzeni (ludzi, budżetu itd.) na wsparcie Vity, bo byli zajęci nadchodzącym PS4.
Według danych Nvidii niemal wszyscy używają DLSS
https://cdaction.pl/newsy/czy-dlss-cieszy-sie-popularnoscia-dane-nvidii-wskazuja-ze-tak-i-to-spora
Jeśli jakaś gra umożliwia włączenie tego upscalingu, to Nvidia twierdzi, że 80% graczy korzysta z takiej możliwości.
Nie brałbym tej liczby za pewnik, bo Nvidia lubi kłamać i naginać statystyki na swoją korzyść. DLSS to nie tylko upscaling obrazu, to też antyaliasing czy generowanie klatek, które co prawda mają swoje dopiski, ale nadal mają one DLSS, przykładowo: DLSS Frame Generation.
Nawet nie będę zaczynał tematu ogłoszeń kart, gdzie idą już gigantyczne bzdury na temat ich wydajności.