Musiałem podjąć tę trudną decyzję, wcześniej pracowało dla mnie 0 osób, ale sytuacja rynkowa zmusiła mnie do redukcji etatów. Poza tym będzie też szkalowanie sztucznej inteligencji, bo jest niedopracowana i niemal niczemu nie służy, ale nadal firmy technologiczne wpychają ją gdzie tylko się da.

IGN przejmuje spółkę-matkę Eurogamera, RPS i kilku innych publikacji

https://www.theverge.com/2024/5/21/24161718/ign-gamer-network-acquisition
IGN Entertainment, czyli spółka posiadająca między innymi portal IGN, zakupiła brytyjskie Gamer Network, które jest w posiadaniu takich redakcji jak Eurogamer, Rock Paper Shotgun i kilka innych. Ktoś będzie zwolniony, ale nie wiadomo ile osób. Gamesindustry, które również zmieniło właściciela, informuje że są jakieś nadmiarowe stanowiska, ale zobaczymy ile ich będzie. Na razie rekordziści zwolnili 1900 osób z “nadmiarowych” stanowisk, gdzie na pewno wszyscy mieli pokrywające się zadania.
Co oznacza ten zakup? Coraz więcej redakcji będzie w rękach jednej spółki i liczba niezależnych publikacji jest mniejsza. Nie wiem czy w temacie publikowanych wiadomości coś się zmieni, zobaczymy z czasem. Jeśli zakup Humble Bundle jest jakąś sugestią, to raczej będzie gorzej - nie wiem czy tak było wcześniej, ale abonament Humble Choice uwielbia stosować jedne z bardziej chamskich “dark patternów”: jeśli chcę pominąć płatność w danym miesiącu, to muszę szukać tej opcji w ustawieniach i 4 razy potwierdzać że tak, naprawdę nie chcę wam płacić w tym miesiącu.
Mieliśmy też niedawną konsolidację w gamedevie i wszyscy wiemy jak to się skończyło.
Na szczęście mój cykl publikacji sprawia, że można obserwować rozwój wydarzeń. Nie trzeba było długo czekać, żeby dowiedzieć się, że część ekipy z różnych redakcji została zwolniona. Nie spodobało się to Rock, Paper, Shotgun, bo stamtąd też wyleciała redaktorka na wysokim stanowisku (Deputy Editor, nie wiem jaki byłby polski odpowiednik), więc wspomniane RPS postanowiło przez moment najzwyczajniej w świecie shitpostować artykułami, bo nagle zaczęły pojawiać się tam takie wysokiej jakości artykuły czy inne ważne tematy.
Tymczasem takie PPE nadal ma się dobrze…

Konkurent Simsów opóźniony na kiedyś tam

https://www.videogameschronicle.com/news/sims-rival-life-by-you-has-been-delayed-again-this-time-indefinitely/
Life By You, symulator życia od Paradoxu będący próbą zabrania rynku Simsom, został opóźniony na nie wiadomo kiedy. To nie pierwsze przesunięcie wejścia do wczesnego dostępu, gra miała tam się pojawić w czerwcu, ale tego nie zrobi i nie wiadomo kiedy kolejna próba.

Twórcy Hellblade podobno już robią kolejną grę

https://www.gamespot.com/articles/hellblade-studio-reportedly-at-work-on-new-game-not-at-risk-of-shutdown/1100-6523609/
We wtorek swoją premierę miało Senua’s Saga: Hellblade II i zostało przyjęte dość pozytywnie. Jest to jednak dość niszowa gra i w obliczu ostatnich działań Microsoftu pojawiły się obawy o to, że twórcy gry, Ninja Theory, może zostać zamknięte. Studio twierdzi, że pracuje już nad nową grą i nic im nie grozi.
Ja na ich miejscu nie byłbym tego taki pewien, bo jak widać na przykładzie Tango Gameworks, nie ma to większego znaczenia.

PC Gamer sugeruje nie przykładać wielkiej wagi do dat premier gier na nadchodzących pokazach

https://www.pcgamer.com/gaming-industry/youre-going-to-hear-a-lot-of-release-dates-this-summer-and-should-probably-just-ignore-them-all/
Trudno się nie zgodzić z autorem. Data premiery gry nie ma żadnego znaczenia, bo prawie zawsze i tak jest przekładana, szczególnie w dobie klepania kolejnych niedogotowanych półproduktów pod akcjonariuszy.

Windows 11 chce wprowadzić tryb Recall, na razie będzie miał ograniczoną dostępność i to chyba jeden z najgłupszych pomysłów Microsoftu

https://cdaction.pl/newsy/windows-11-zapamieta-wszystko-co-robiliscie-na-swoim-komputerze Początkowo będzie dostępny wyłącznie na sprzętach z procesorami Snapdragon X. Oczywiście że będzie wykorzystywana sztuczna inteligencja, branża tech nadal dostaje małpiego rozumu na tym punkcie. Recall ma robić zrzut ekranu co kilka sekund, żebyście mogli sobie przypomnieć co robiliście na komputerze, zaś SI ma być użyte do rozpoznawania tego, co jest na wykonanym zrzucie.
Najlepsze będzie dopiero teraz. Skoro ma to robić zrzuty ekranu, to mogą tam się znajdować takie rzeczy jak hasła albo poufne dane, prawda? No to na tej stronie, a konkretnie na dole w FAQ, w pytaniu “What privacy controls does Recall offer?” napisali, że Recall nie moderuje treści i nie będzie chował takich rzeczy, więc wszystko tam wyląduje, bo strony są głupie i tego nie chowają, to nie nasza wina i to wcale nie tak, że to my wypuszczamy funkcjonalność, która rodzi poważne obawy o prywatność. Niczego się jednak nie bójcie, robimy wszystko w oparciu o Odpowiedzialne SI! Co może pójść nie tak?
A co jeśli w ogóle nie chcecie używać Recall? ~~Gówno, Microsoft nie przewiduje takiej opcji, będziecie mogli tylko ograniczyć informacje, jakie zbiera. Da się to obejść mając wiecznie mniej niż 25 GB wolnej przestrzeni dyskowej. ~~ Okazuje się, że jednak się da, wystarczyło zajrzeć na podstronę związaną z prywatnością na samym końcu, także pod tym względem wprowadziłem was w błąd. Mimo to wcale się nie zdziwię, jeśli z czasem przestanie to być opcjonalne. Microsoft twierdzi, że wszystko będzie przechowywane lokalnie, ale spokojnie, oni już znajdą sposób, żeby przesłać sobie jakieś inne dane. Takie dane aż proszą się o bycie wykradzionymi. Zresztą nawet nie trzeba tego kraść, bo równie dobrze mogą to wykorzystać szefowie Januszexów, którzy będą chcieli mieć przesadną kontrolę nad tym, co robią pracownicy.
Myślę że to kwestia czasu, aż to rozwiązanie pojawi się na procesorach Intela i AMD.

GOL twierdzi, że to nie jest artykuł sponsorowany, po co więc to publikują? Bo chyba nie z dobroci serca

https://www.gry-online.pl/newsroom/12-gb-ram-120-hz-i-funkcja-ktorej-nie-ma-konkurencja-jesli-ten-ta/z3294a3
Nie jestem naiwny, prasa musi jakoś zarobić na swoje utrzymanie, model wspierania treści reklamami jest coraz gorszy, szczególnie w Polsce i same reklamy na stronach już nie wystarczają i albo idzie się w lokowania produktów, albo w abonamenty. Albo w jedno i drugie.
Od jakiegoś czasu widzę na GOLu artykuły takie jak ten zalinkowany, ale nie tylko, bo na przykład jest jeszcze ten i kilka innych, do których nie mam przy sobie linków.
Jest tam zachwycanie się tanimi telefonami, a podejrzewam że wielu z was nawet nie słyszało o marce Infinix i raczej nie czekało na kolejny sprzęt tego producenta.
Gdy czytam takie artykuły, to pierwsza myśl brzmi “sponsorowany”, ale na samym końcu artykułu twierdzą, że to nie jest opłacone, ale jak klikniesz w link, to nic nie płacisz, a “wspierasz” redakcję. Na czym polega to wspieranie? Nie mówią, więc będę spekulował - dostają procent ze sprzedaży, bo nie publikowaliby tego po to, żeby poinformować czytelników o promocjach, kiedy w tym czasie można naklepać 58 artykułów o Manor Lords i 18 o Helldiversach.
Nie polecam pytać ich o to w komentarzach, bo i tak skasują. GOL ignoruje jakąkolwiek krytykę, zwłaszcza tę konstruktywną.

Playstation London zostało zamknięte

https://insider-gaming.com/playstations-london-studio-has-closed-after-20-years/
Było już o tym wiadomo od jakiegoś czasu, ale teraz studio pożegnało się ze wszystkimi na Twitterze, więc najwidoczniej gaszą światło.

Jak może chodzić Heroes 3 na nowoczesnym sprzęcie?

https://cdaction.pl/newsy/marka-genesis-partnerem-strefy-heroes-of-might-and-magic-iii-na-cd-action-expo-2024
Dokładnie tak samo jak na każdym innym, ta gra w zeszłym miesiącu skończyła 25 lat. Ja wiem, że to lokowanie sponsora imprezy CD-Action, no ale mogli się odrobinę wysilić. Zamiast tego lepszym wyzwaniem byłoby odpalenie jej na sprzęcie, na który ta gra nie została wydana, bonusowe punkty za nieużywanie VCMI.

Songs of Conquest wychodzi z wczesnego dostępu

https://www.pcgamer.com/games/strategy/starving-heroes-of-might-and-magic-fans-finally-eat-as-spiritual-successor-songs-of-conquest-leaves-its-2-year-early-access-behind/
Gra jest duchowym spadkobiercą Heroes of Might and Magic. Wiele osób porównuje tę grę do trójki i trochę im się nie dziwię, bo gdy jeszcze Twitter nie był opanowany przez pornoboty, to twórcy często wrzucali tam zdjęcia z jakimiś materiałami na temat tej gry, ale pamiętam też, że na którymś pokazie mówili, że inspirowali się dwójką.

Limited Run Games zapowiedziało pudełkową edycję remasterów Tomb Raiderów

https://insider-gaming.com/tomb-raider-remastered-collection-physical-editions-announced/
Co może pójść nie tak? Ciekawe czy tym razem dadzą tłoczone płyty, czy może znowu użyją nagrywarek jak przy okazji afery z Plumbers Don’t Wear Ties.

Zaufane i dobrze zweryfikowane źródła PPE przekazują sprawdzone informacje

https://www.ppe.pl/news/343113/nintendo-switch-2-otrzyma-skalowanie-4k-z-dlss-ambicje-sa-duze-ale-wyzwanie-jeszcze-wieksze.html
Takie coś może istnieje w alternatywnym świecie, ale w tym naszym oczywiście jest pisanie artykułów na podstawie plotek w taki sposób, jakby były to oficjalne informacje od samego Nintendo, ale to tylko spekulacje Digital Foundry, tym bardziej że od długiego czasu Nintendo wybiera raczej starszą technologię niż najnowsze odkrycia, więc wcale bym się nie zdziwił, gdyby w ogóle nie było tam DLSS. A nawet nie wiemy, czy w ogóle będzie tam układ Nvidii.
Digital Foundry ma wiedzę na temat technologii, ale jak czasami czytam powoływanie się na nich w temacie następnych sprzętów Nintendo, to zastanawia mnie czy ktokolwiek się zastanawia nad sensem ich słów.

Nintendo kupuje Shiver Entertainment

https://www.eurogamer.pl/nintendo-przejmuje-studio-specjalizujace-sie-w-portach-na-switch
Studio to portowało gry na Switcha, między innymi chwalone Hogwarts Legacy, ale także Mortal Kombat 1, które z jakiegoś powodu zdecydowano się wydać w takim stanie. Zostali wykupieni od Embracera, bo od kogo innego?

Kingdom Hearts pojawiło się na Steamie

https://www.pcgamer.com/games/rpg/after-two-years-on-the-epic-games-store-the-kingdom-hearts-series-is-finally-releasing-on-steam/
Wcześniej gry były dostępne na wyłączność Epic Games Store. Trwało to 3 lata, bo przez cały ten czas gracze próbowali się połapać w nazewnictwie gier i w tym, które tytuły są ze sobą powiązane.

Firmy rozwijające sztuczną inteligencję jak zwykle kradną

https://www.theverge.com/2024/5/20/24161253/scarlett-johansson-openai-altman-legal-action
Jakiś czas temu OpenAI spłakało się o to, że nie mogliby rozwijać swojej technologii bez dostępu do treści chronionych prawami autorskimi, więc no muszą ją brać, bo jakby mieli się z każdym kontaktować i dogadywać, to by było za dużo roboty, więc po prostu to sobie ukradniemy.
Tym razem sprawa rozbija się o głos aktorki Scarlett Johansson. Odmówiła ona użyczenia swojego głosu OpenAI, więc firma od rozwoju SI zrobiła to, co umie najlepiej - zignorowała odmowę i nadal stworzyła głos oparty na aktorce. Wycofali się z tego dopiero wtedy, gdy groził im pozew.

Larian otwiera studio w Warszawie

https://www.gematsu.com/2024/05/larian-studios-opens-warsaw-studio
Ostatnio zrobiło to też Activision, prawdopodobnie ma to na celu posiadanie pracowników we wszystkich strefach czasowych w celu sprawniejszego tworzenia gier.

Do złamania PS4 wystarczy prosty sposób, ale z każdym krokiem się komplikuje

https://planetagracza.pl/ps4-zlamane-zabezpieczenia-telewizor-lg-sztuczka/
Nagłówek mówi, że wystarczy telewizor, by złamać zabezpieczenia PS4.
Potem dowiadujemy się, że musi być to telewizor LG.
Który to też musi mieć złamane zabezpieczenia.
Jak to zrobicie, to trzeba zainstalować jakieś narzędzie na telewizorze.
A potem trzeba podpiąć konsolę kablem internetowym do telewizora.
Jak zatem widzimy, wystarczy dowolny telewizor do złamania zabezpieczeń PS4, pod warunkiem że będzie to telewizor LG i on też będzie złamany. Każdy z nas to robi, to dziecinnie proste!
Proponuję dodatkowe wymogi: telewizor musi być zamontowany na uchwycie konkretnej firmy, ściana musi być pokryta tapetą, a kabel użyty do połączenia PS4 z telewizorem musi być zaciśnięty w bardzo konkretny sposób, który trzeba zrobić sobie samemu.

Zadebiutowała książka kucharska Stardew Valley, ale nie po polsku i raczej tak zostanie

https://www.eurogamer.net/stardew-valleys-cookbook-is-here-and-it-brings-the-valleys-incredible-flavours-to-the-dinner-table
Niestety sama gra nie jest dostępna po polsku, książka jest obecnie tylko na amerykańskim Amazonie, więc raczej nie zostanie przetłumaczona, a nawet jeśli ktoś się uprze i nadal zamówi, to życzę powodzenia w próbie gotowania po angielsku, gdzie połowę czasu będziecie rozszyfrowywać nazwy składników, jeśli nie mieszkacie w anglojęzycznym kraju. Przepisy zawarte w książce opierają się na tych w grze.

Lekcja interpretacji na przykładzie nagłówka GOLa

https://www.gry-online.pl/newsroom/nie-martwilismy-sie-o-hype-wydawca-manor-lords-nie-obawial-sie-ze/z72943e
Na Gry-Online pojawił się pięćdziesiąty artykuł na temat Manor Lords i ogólnie sam w sobie jest na tyle nudny, że szkoda na niego czasu, ale ciekawszy jest jego nagłówek.

„Nie martwiliśmy się o hype”. Wydawca Manor Lords nie obawiał się, że polska strategia rozczaruje 2 miliony graczy, bo była uczciwie reklamowana

Jak to zatem można interpretować? Ja tutaj widzę dwie opcje:

  1. Wydawca uczciwie reklamował grę, więc nie obawiał się rozczarowania
  2. Wydawca wiedział, że rozczaruje 2 miliony graczy i się tym nie przejmował
    Która opcja jest właściwa? Wybierzcie sobie sami.

Twórcy Escape from Tarkov nie przestają odwalać krzywych akcji

https://www.gamesradar.com/games/fps/after-a-dollar250-paywall-snafu-escape-from-tarkov-somehow-upsets-its-community-even-more-with-refunds-that-are-actually-just-coupons/
Trochę się gubię z tymi edycjami, ale z tego co rozumiem to część graczy miała wersję za 150 dolarów, wydali stówę (czyli 400 żetonów z orzełkiem) na aktualizację do wersji zawierającą tryb PvE, ale że przez aferę zdecydowano się dodać go do edycji za 150, to gracze zaczęli domagać się zwrotu pieniędzy.
No i tutaj genialni twórcy, sami domyślcie się z jakiego kraju, uznali że oddadzą graczom nie 100 dolarów, a tylko 50 i nie na konto bankowe, a w formie waluty w grze.
Zapytałbym co może pójść nie tak, ale w tym momencie ktokolwiek nadal wydaje pieniądze na tę grę samemu jest sobie winny.

Jak gra o Wolverine będzie gotowa, to coś powiedzą, ale nie trzeba Insomniacowi co pół roku przypominać

https://www.miastogier.pl/wiadomosc,54138.html
Tak można skrócić ich oświadczenie.

Sztuczna inteligencja to prawdziwa rewolucja na rynku shitpostów

https://www.theverge.com/2024/5/23/24162896/google-ai-overview-hallucinations-glue-in-pizza
Sztuczna inteligencja nigdy nie przyznaje się do tego, że czegoś nie wie, zawsze zmyśla. Jeśli coś nie pasuje pod zadane pytanie, to zrobi tak, żeby zaczęło pasować.
Jak widać, zepsucie wyszukiwarki nie wystarczyło, bo można przecież oddać też niedziałającą SI, która podaje równie zbędne wyniki.
Tym razem SI od Google w swoim geniuszu postanowiło doradzić użytkownikowi, żeby użył kleju do pizzy.

Po co komu źródła, napisz co ci się wydaje

https://www.ppe.pl/news/343274/nintendo-celowo-opoznia-premiere-swojej-nowej-konsoli-powod-jest-prosty.html
PPE uznało, że Nintendo celowo opóźnia premierę swojej konsoli, żeby móc wyprodukować wystarczająco dużo egzemplarzy, nie borykać się z brakiem sprzętu w razie dużego zainteresowania i ukrócić działania handlarzy wykupujących palety konsol.
Skąd mają takie informacje? No tak po prostu jest, nie zadawaj pytań. Na szczęście jest ledwie widoczne źródło informacji, linkują oni do wccftech i tutaj zaczyna się zabawa.
Otóż informacje w źródle, do którego linkują, nie mają NIC wspólnego z pierdami, które sami tam napisali. wccftech powołuje się na kanał Moore’s Law Is Dead i twierdzi, że Nintendo mogło dokonać zmian w układzie konsoli w celu niższego poboru prądu i tańszej produkcji. Mam pewne podejrzenia co do tej teorii, ale nie wiem też na jakim etapie produkcji można dokonywać zmian, które nie wymagałyby poważniejszego przeprojektowania.

Ktoś wypuścił Neila Druckmanna z piwnicy

https://www.vgchartz.com/article/461081/neil-druckmann-naughty-dogs-next-game-could-redefine-mainstream-perceptions-of-gaming/
Neil Druckmann to scenarzysta gier Naughty Dog, między innymi The Last of Us. W okolicach premiery drugiej części można było zapoznać się z jego nadętymi wypowiedziami.
Kojarzę jedną o tym, że nikt nie zrozumie tych postaci tak jak twórcy. Próbowałem nawet znaleźć źródło, nie pamiętałem dokładnych słów i jest spora szansa na to, że je przekręciłem, ale że wyszukiwarki internetowe są obecnie bezużyteczne, a SI jeszcze gorsze - próbowałem Copilota - żadna z jego odpowiedzi nie dotyczyła mojego pytania, a jak mu to wypomniałem to się tylko powtarzał, super ta sztuczna inteligencja, może i nie odpowiada na temat, ale za to odpowiada tak samo mimo upominania - i nie udało mi się tego znaleźć. Znalazłem jedynie komentarz na Reddicie który jest blisko tego, co zapamiętałem, więc dla mnie jest to dowód na to, że nie zwariowałem i faktycznie coś takiego miało miejsce.
Tym razem udzielił wywiadu, w którym bajdurzy, że ich następna gra przedefiniuje postrzeganie gier przez masy.

Śledczy nie znaleźli dowodów nadużyć w Linus Tech Tips

https://www.pcgamer.com/hardware/alleged-harassment-and-bullying-at-linus-tech-tips-not-substantiated-and-false-according-to-third-party-investigation-organised-by-tech-channel/
Była pracownica firmy oskarżała pracowników kanału tubowego Linus Tech Tips o nadużywanie władzy i molestowanie seksualne. LTT postanowiło zatrudnić śledczych w celu zbadania sprawy. Nie znaleźli oni dowodów na występowanie takich sytuacji. Nie oznacza z automatu to że na pewno nic takiego nie miało miejsca, ale że nie da się potwierdzić prawdziwości oskarżeń.
Kanał podzielił się wynikami śledztwa na Twitterze, wspomnieli też o tym, że co prawda mogliby pozwać ją o zniesławienie, ale tego nie zrobią, choć by mogli, to nie chcą, no chyba że nadal będą oskarżenia z jej strony to wtedy się zastanowią.
Rozumiem co chciano przekazać - “nie będziemy pozywać, chyba że nadal będą lecieć oskarżenia w naszym kierunku to rozważymy taką opcję”, tak nadal brzmi to nieco jak groźba.

Moder wykorzystuje czyjąś własność intelektualną i jest zaskoczony, że właścicielom praw niezbyt się to podoba

https://www.gry-online.pl/newsroom/warner-bros-chce-zniszczyc-moj-kanal-youtuber-skarzy-sie-na-wydaw/z929509
GOL opisuje problem twórcy internetowego, który tworzył mody do Mortal Kombat 1 dodające postaci z innych filmów lub gier.
Zwykle jestem pierwszy w kolejce do jechania po firmach nadużywających swoich praw, ale w tym przypadku nie rozumiem zdziwienia. Gość dodaje do brutalnej gry postacie z innych marek, gdzie część z nich występuje w filmach skierowanych do młodszych odbiorców i dziwi się, że w pewnym momencie pada ofiarą własnej popularności i ktoś upomina się o to, żeby zaprzestać tego procederu.
Gość żali się, że sam Ed Boon podbijał jego twórczość, tak jakby miało to coś zmienić, a z twórcą skontaktowało się Warner Bros i poprosiło go o usunięcie niektórych filmów z opcją wejścia na drogę prawną, jeśli tego nie zrobi.
Ciekawe jest to, że wcześniej nie przyszedł do niego Disney, ale może po prostu nie wiedział o istnieniu tego kanału?

Wadliwa aktualizacja PS5, która może, ale nie musi zrujnować wasze życie i sprawić, że zmienicie przekonania religijne

https://www.ppe.pl/news/343266/uwaga-na-wadliwa-aktualizacje-playstation-5-uzytkownicy-sa-wsciekli.html
Otóż konsola błędnie nalicza czas gry. Gracze są sfrustrowani, motorniczy tańczy poloneza, polonez tańczy walca, walec tańczy czaczę… skończyły mi się suche skojarzenia.
Zero informacji o tym, czy problem dotyka polskich graczy, ale w nagłówku jest “uwaga”, bo to poważny problem, którego trzeba się wystrzegać, w końcu nie chcecie wiedzieć, ile straciliście godzin życia na Factorio. Prawdopodobnie za dużo, a tej gry nawet nie ma na PS5.
___

Na zakończenie zostawię ten oto cytat z artykułu na Planecie Gracza:

Nie wstydźmy się tego mówić, ale już niedługo każdy z nas będzie starszy o kolejny miesiąc życia.