W tym tygodniu mieliśmy 1 kwietnia, ale odpuszczę wam te super śmieszne żarty, którymi raczył nas internet. Były za to przecieki albo takie nic nie warte, albo większego kalibru.

Twórcy Dead Cells zapowiadają nową grę

https://cdaction.pl/newsy/windblown-zwiastun-nowej-gry-tworcow-dead-cells
Nazywa się Windblown i wyjdzie… kiedyś tam. W sensie nie ma daty premiery.

Pokaz Ubisoftu w czerwcu

https://www.eurogamer.pl/fani-assassins-creed-moga-zacierac-rece-ubisoft-zaprasza-na-pokaz-gier
10 czerwca, nie wiadomo jeszcze o której dokładnie.

Star Wars: Outlaws rzekomo dostało klasyfikację wiekową w Brazylii

https://gamingbolt.com/star-wars-outlaws-has-been-rated-in-brazil
Gamingbolt spekuluje, że potwierdza to datę premiery, ale w praktyce nie musi to nic oznaczać, bo nie byłby to pierwszy przypadek gry, która dostała kategorię i potem nic się nie zadziało w tej sprawie. Nie trzeba daleko szukać, bo Hollow Knight: Silksong również został sklasyfikowany, a chyba nikt się nie łudzi, że ta gra kiedykolwiek wyjdzie, mimo że niedawno została dodana do Microsoft Store.

Były deweloper Rockstara tłumaczy dziwne wydarzenia w GTA San Andreas

https://www.ign.com/articles/ex-rockstar-dev-finally-explains-why-small-planes-randomly-crashed-in-gta-san-andreas
Ja się z nimi nie spotkałem, albo o tym nie pamiętam, ale podobno zdarzało się, że mniejsze samoloty potrafiły rozbijać się w pobliżu bohatera bez wyraźnego powodu. Szczegóły w artykule, ale w dużym skrócie, jego zdaniem wszystko rozbija się (bo wiecie, samoloty) o błąd w kodzie odpowiadający za poszukiwanie przeszkód wokół samolotu, który ma się pojawić w świecie gry - nie zawsze wykrywa on cienkie przeszkody.

PPE jak zwykle robi burzę o nic

https://www.ppe.pl/news/339808/problem-z-limitowana-edycja-steam-deck-oled-valve-szuka-rozwiazania.html
Steam Deck OLED jest dostępny w limitowanej wersji z przezroczystą obudową, ale można go kupić wyłącznie w Stanach i w Kanadzie. Gdybym miał spekulować, to powiedziałbym że to eksperymenty mające na celu wprowadzenie obudów w różnych kolorach. Kilka osób na reddicie zapostowało, że w ich egzemplarzu pojawiło się pęknięcie na dole.
O dziwo wrzucili to na subreddita SteamDeck (nie jest on prowadzony przez Valve), na którym niedawno narzekano, że nie można powiedzieć na temat Decka jakichkolwiek złych rzeczy, bo inaczej dostawało się bana.
Valve jak na razie nie komentuje sprawy, nie znamy skali problemu, Polaków on w ogóle nie dotyczy, bo nie ma u nas wariantu z przezroczystą obudową, ale groźnie brzmiący artykuł zawsze można napisać, dopiero na samym końcu się powie, że nie można go kupić u nas, nie wspomni się też o tym, że nie wiadomo ilu osób to może dotyczyć. Taka darmowa karta wyjścia z więzienia albo influencerzy reklamujący kolejne kryptowaluty mówiący co 3 sekundy “to nie jest porada finansowa”.

Według badania Newzoo 60% ogrywanych gier wyszło co najmniej 6 lat temu

https://www.eurogamer.net/older-games-like-fortnite-account-for-over-60-of-playtime-new-report-suggests
Nagłówek Eurogamera jest dość krzykliwy, bo Fortnite faktycznie ma już ponad 6 lat, ale jest to w pewnym sensie gra usługa, więc umieszczenie go w nagłówku uważam za naciągane.
Newzoo opublikowało raport, że 60% gier ogranych w 2023 roku miało swoją premierę co najmniej 6 lat temu. 23% to gry maksymalnie trzyletnie. Niestety nie mogę wam dać raportu do przeczytania, bo wydaje mi się że trzeba się jakoś z nimi dogadać i płacić, żeby mieć do tego dostęp.

Kampania mająca na celu zachowanie gier online

https://www.gry-online.pl/newsroom/przestancie-niszczyc-gry-wystartowala-wielka-kampania-wymierzona/za28c76
Potrzebna była biedaścigałka od Ubisoftu, żeby ktoś spróbował coś zrobić z tym, żeby gry wymagające stałego podłączenia do internetu były dalej dostępne po zakończeniu sprzedaży i wyłączeniu serwerów. Bierze się za to youtuber, czyli szanse na powodzenie są dość niskie, ale podchodzi do tego od dobrej strony, bo chce doprowadzić do zmian na poziomie prawnym, a nie prosić bezpośrednio studia, które jeśli w ogóle, to co najwyżej raz by coś takiego zrobiły i olały temat. Zmiany w prawie zagwarantowałyby, że deweloperzy musieliby udostępnić możliwość postawienia serwera chętnym osobom.

Ile warte są przecieki na temat gier

https://cdaction.pl/newsy/humble-choice-przecieki-byly-nietrafione-ale-kwietniowa-oferta-i-tak-jest-niezla
Nie opisuję tutaj wszystkich możliwych przecieków na temat gier, ale ten jest warty wzmianki. Pojawiły się wzmianki o tym, że w kwietniowym Humble Choice pojawią się Returnal i Assassin’s Creed Valhalla. Dla tych co nie wiedzą - Humble Choice to abonament, w ramach którego dostaje się gry na stałe.
Z przecieków nic nie wyszło, bo żadna z gier nie pojawiła się w ofercie. Warto o tym pamiętać, czytając plotki podawane dalej przez prasę, gdzie wszystko podaje jakiś znany wyciekacz powołujący się na źródła.

Twórcy Dead Cellsów rzekomo tworzą grę w uniwersum Prince of Persia

https://www.eurogamer.net/rogue-like-prince-of-persia-reportedly-on-the-way-from-dead-cells-studio-evil-empire
Jeśli to prawda, to gra ma wyjść jeszcze w tym roku i robi ją studio Evil Empire, czyli twórcy, którzy do niedawna wspierali Dead Cellsy, ale kazano im zakończyć wsparcie dla gry.

Prezes Saber Interactive twierdzi, że remake KOTORa nadal powstaje

https://www.ign.com/articles/saber-interactive-ceo-says-kotor-remake-is-alive-and-well
Nie podał szczegółów, nie wiadomo kiedy wyjdzie, ale podobno cały czas trwają nad nim prace.

Według badania niektórzy gracze lepiej reagują na więcej klatek

https://www.pcgamer.com/hardware/some-gamers-may-be-able-to-see-more-frames-per-second-than-the-rest-of-us-adding-to-my-list-of-excuses-as-to-why-i-suck-at-fast-paced-multiplayer-games/
Niestety nie miałem czasu zapoznać się z badaniem, więc podaję tylko jako ciekawostkę.
PC Gamer podaje to jako “widzenie” większej ilości klatek, ale wydaje mi się że może tutaj raczej chodzić o postrzeganie większej płynności.

Microsoft wprowadza czatbota SI do Xboksa

https://www.theverge.com/2024/4/2/24118728/microsoft-xbox-ai-chatbot-testing
Oczywiście jest to częścią większego trendu pakowania SI gdzie się tylko da, nieważne czy to ma sens. Tutaj wydaje się to mieć sens, ale i tak pewnie wyłączą jak tylko bot zacznie bredzić, bo halucynacje to obecnie gigantyczny problem LLMów.

Embracer twierdzi, że nie sprzeda więcej studiów

https://www.gamesindustry.biz/embracer-ceo-says-restructuring-is-over-no-other-studios-for-sale
Embracer do niedawna kupował kogo się tylko dało i liczył na to, że uda się namówić inwestorów z Arabii Saudyjskiej na danie im worka z pieniędzmi albo może dwóch. Arabowie się wycofali i Embracer nie był w stanie utrzymać tych wszystkich firm, które jeszcze niedawno wykupili za bajońskie sumy.
W związku z tym postanowili zastosować prostą zasadę: sprawdzili ostatni tytuł stworzony przez danego dewelopera i jeśli się nie sprzedał, to zamiast gry sprzedane było studio. Z tego co twierdzi prezes, wyprzedaż jest już zakończona, ale będą “ciągle rozważać opcje” jeśli chodzi o zwalnianie, czyli będą zwalniać.

XDefiant znowu przełożony

https://www.pcgamer.com/games/fps/xdefiant-misses-another-launch-window-ubisoft-says-a-new-release-date-will-be-announced-after-an-upcoming-stress-test-which-also-doesnt-have-a-launch-date/
Nie zdziwię się, jeśli zapomnieliście o istnieniu tej gry. XDefiant to taki trochę kolorowy Call of Duty od Ubisoftu. Miał wyjść rok temu, ale nie wyszedł, teraz też nie. Ubisoft twierdzi, że przygotowują się do testów serwerów i krótko po tym już na pewno podadzą datę premiery. Możliwe że nie podzieli losu Skull & Bones, choć Ubisoft nadal ma problem z wypuszczaniem gier, które nie pochodzą z taśmy.

Discord umieszcza reklamy

https://arstechnica.com/gadgets/2024/04/discord-starts-down-the-dangerous-road-of-ads-this-week/
Wstępne założenie jest takie, żeby twórcy gier mogli się tam promować, choć wcale się nie zdziwię, jak z czasem zaczną dokręcać śrubę. Ten komunikator, który został gównianym zamiennikiem forum, na którym nic nie idzie wyszukać, nadal nie zarabia na siebie i utrzymuje się wyłącznie z funduszy venture capital.

Wczesna wersja Tomb Raider VR jest już dostępna

https://www.eurogamer.net/this-early-access-vr-mod-for-the-original-tomb-raider-could-become-the-best-way-to-play-the-game
Mod dotyczy gier z lat 90’.

Sony naprawiło exploita Playstation Portal

https://www.ign.com/articles/sony-fixed-exploit-that-let-playstation-portal-run-emulated-psp-games-after-hackers-responsibly-reported-issues-to-playstation
Podobno była o to jakaś burza, ale ciężko traktować Twittera poważnie. Tak czy inaczej była to kwestia czasu, skoro nie było wiadomo, jak wykorzystać exploita, a badacze zgłosili sprawę do Sony i czekali na to, aż błąd zostanie usunięty.

Beta Frostpunka 2 dla ludzi z zasobnymi portfelami

https://www.eurogamer.pl/frostpunk-2-sprawdzimy-wkrotce-wiemy-kiedy-rusza-testy-beta
Żeby móc przetestować grę przed premierą, trzeba kupić ją w przedsprzedaży w wersji Deluxe za 250 złotych. Tacy będą mogli przetestować grę 15-22 kwietnia.

Usługi sieciowe Wii U i 3DS zostaną wyłączone jutro

https://insider-gaming.com/wii-u-and-3ds-online-servers-will-be-shut-down-on-monday-april-8/
Chyba że nie zdążę opublikować w niedzielę, to wtedy już są wyłączone, w każdym razie jeśli dowiadujecie się o tym pierwszy raz, to mam złe wieści.

Zarzuty wobec Deck Nine, twórców Life is Strange

https://www.ign.com/articles/how-hidden-nazi-symbols-were-the-tip-of-a-toxic-iceberg-at-life-is-strange-developer-deck-nine
Dontnod zrobiło jedynkę, dwójkę i Before the Storm, ale potem przestało pracować nad tą serią i Square Enix oddał markę studiu Deck Nine. Kilku deweloperów zauważyło tam ukryte symbole nawiązujące do nazizmu. Wywołało to lawinę zarzutów o nieprzyjemną atmosferę w firmie, ale tutaj już musicie poczytać artykuł.

Front Mission 2: Remake poza Switchem w tym miesiącu

https://www.gameinformer.com/news/2024/04/05/switch-exclusive-front-mission-2-remake-marches-to-playstation-xbox-and-pc-this
30 kwietnia na PC, Playstation i Xboksie.

Artykuł, który mógłby być sponsorowany, a podobno nie jest

https://www.ppe.pl/news/339985/od-gracza-do-krola-paczkomatow-niezwykla-podroz-szefa-inpostu.html
Podobno, bo nigdzie nie napisali że jest, więc muszę uwierzyć im na słowo, ale artykuł jest dziwną laurką wobec prezesa InPostu. Jedyne co sugeruje, że nie jest to artykuł pisany na zamówienie, to odmiana słowa “paczkomat” i zapisanie go małą literą. InPost by tego nie przepuścił, bo w pewnym momencie poprawiali nawet randomów z internetu.

Założycielowi Saber Interactive jest bardzo smutno, że ludzie nie lubią Embracera

https://cdaction.pl/newsy/zalozyciel-saber-interactive-uwaza-ze-embracer-nieslusznie-ma-zla-reputacje
A to taki dobry prezes jest, on nie chciał zwalniać, no ale musiał biedak. No co miał zrobić, obciąć sobie pensję? Nie kupować tylu studiów w obliczu niepewnego dealu?
Poza tym te zwolnienia nie były takie złe, bo nie biczowali pracowników, więc czego się w ogóle czepiamy. A mogli zabić.

EA Sports WRC otrzyma tryb VR

https://www.miastogier.pl/wiadomosc,53832.html
Będzie on dodany w ramach darmowej aktualizacji dla pecetowców.

Hellblade 2 będzie tylko w 30 klatkach na sekundę

https://www.ppe.pl/news/339941/hellblade-2-w-30-fps-gracze-smieja-sie-z-microsoftu-zarzucaja-klamstwo-i-chca-60-fps-na-ps5.html
Jest to żenujące i powinien być dodany tryb wydajności niezależnie od widzimisię dewelopera, ale to nie wystarczy, żeby rozciągnąć artykuł do długości pozwalającej wciśnięcie jak najwięcej reklam.
Co zatem można zrobić? Zacytować przypadkowych ludzi z Twittera. I cyk, można napisać w nagłówku, że gracze krytykują decyzję. Można by pewnie znaleźć też takie komentarze, które chwalą tylko 30 klatek i też by można było napisać, że gracze to uwielbiają. Nic nie trzeba robić, a artykuł sam się pisze, wierszówka odklepana, można wyłączyć laptopa.
A czego to ci gracze nie robią! Krytykują decyzję, zarzucają kłamstwo, brakuje jeszcze przytoczenia tekstów o tym, że 30 klatek zabiło im żółwia kombajnem do zbierania kur po wioskach.

Zwolnienia w branży

Zwolnienia w Relic Entertainment

https://www.rockpapershotgun.com/company-of-heroes-and-dawn-of-war-devs-relic-suffer-layoffs-one-week-after-reclaiming-independence-from-sega
Niedawno zrobili się studiem niezależnym po tym, jak sprzedała ich Sega, a teraz zwalniają 41 osób.

Nintendo zwalnia bliżej nieokreśloną ilość kontraktorów

https://www.gamespot.com/articles/nintendo-is-laying-off-an-undisclosed-number-of-contractors/1100-6522288/
Dokładna liczba nie jest znana, ale szacuje się, że jest ich ponad 100.

Ubisoft zwalnia 45 osób

https://www.gamesindustry.biz/ubisoft-hit-with-another-wave-of-layoffs
W Azji i w rejonie Pacyfiku.

Certain Affinity zwalnia 25 osób

https://www.pcgamer.com/gaming-industry/halo-infinite-support-studio-certain-affinity-lays-off-employees-for-the-first-time-in-17-years-blames-industry-slowdown-and-reluctance-of-third-party-investors-to-fund-games-or-game-companies/
Jest to studio, które służyło jako wsparcie, więc mogliście o nich wcześniej nie słyszeć.

Gearbox zwalnia bliżej nieokreśloną ilość osób

https://www.eurogamer.net/gearbox-confirms-layoffs-following-sale-by-embracer
Niedawno studio zostało wykupione przez Take-Two.

Palia Studio zwalnia niecałe 50 osób

https://www.pcgamer.com/games/mmo/palia-studio-singularity-6-is-the-latest-studio-to-suffer-layoffs/
Są to twórcy MMO Singularity 6, pierwszy raz o nich słyszę, ale to dlatego, że nie wiem, co się dzieje w świecie gier MMO. ___ Zaczyna mnie irytować Wordpress i rozważam przesiadkę na inny system - niewykluczone że strona będzie wyglądać zupełnie inaczej.