Jeśli nie liczyć zwolnień, to w tym tygodniu było dość spokojnie.

Darmowa wersja Geforce Now będzie miała reklamy XD

https://www.ign.com/articles/nvidia-geforce-nows-free-tier-will-start-showing-ads-soon
Jedna z najbogatszych firm na świecie będzie umieszczać reklamy podczas czekania w kolejce do skorzystania z darmowej wersji ich usługi do grania w chmurze. Najwidoczniej biedaki ledwo sobie radzą i muszą jakoś odbić sobie koszty. Ich karty też są przecież zbyt tanie (tak naprawdę to wręcz przeciwnie), żeby móc jakoś finansować koszt usługi więc no nie mieli wyboru, no trzeba było dać reklamy, bo przecież nie mogli ograniczyć czasu sesji… a nie, czekaj, już to robią.
Jest to część szerszego trendu, gdzie nawet płacąc(!) abonament za np. streaming seriali i filmów, najtańsze wersje abonamentów też zaczynają dostawać reklamy, a czasem też podniesienie cen.

Zdaniem PPE, PS5 Pro może być potworem, ale PS6 już nie

https://www.ppe.pl/news/337038/nie-uswiadczymy-imponujacego-skoku-w-wydajnosci-i-generowanej-grafice-na-ps6-powod-jest-oczywisty.html
Jak mówi nagłówek, “powód jest oczywisty” że PS6 nie będzie miało dużego skoku w wydajności. Powód oczywiście jest taki, że powiedział to ktoś w internecie. Użytkownik Twittera określany jako “znany informator” specjalizujący się w AMD, co zresztą jest dość ciekawym opisem, może nawet da się go wpisać sobie do CV. Napisał on, że nowe technologie wytwarzania tranzystorów mają rzekomo być znacznie droższe i zmniejszanie rozmiaru układów ma być coraz trudniejsze. Może tam będzie, może nie, nie mam pojęcia, PPE tym bardziej nie ma, ale to chyba nic nowego. Napisali też, że jego zdaniem PS6 może kosztować 800 dolarów, ale nigdzie nie ma o tym wzmianki w przytoczonym tweecie, więc nie wiem skąd oni to wzięli. Możliwe że padło to w którejś odpowiedzi, ale pasowałoby zalinkować.
Następnego dnia na łamach tego rzetelnego serwisu relacjonującego treści w neutralnym tonie pojawił się ten artykuł, w którym stwierdzili, że PS5 Pro może być potworem, a wywnioskowali to stąd, że zdaniem użytkownika Twittera (ponoć insider, nie wiem czy tak jest) PS5 Pro ma mieć 60 lub 64 CU, czyli Computing Units. Obecny model PS5 ma ich 36, a jak mówi anglojęzyczna maksyma, “bigger number better” (ciężko oddać niegramatyczność tych słów po polsku), więc wniosek jest prosty - nowa konsola zamiecie podłogę.
Cyk, fajrant, artykuł napisany. Ja jedynie przypomnę, że nie wiadomo czy PS5 Pro w ogóle pojawi się na rynku, czy może podzieli los Switcha Pro.

Balatro dostało nagłą zmianę klasyfikacji wiekowej

https://twitter.com/PlaystackGames/status/1763614758043795909
Gra Balatro to karcianka oparta na pokerze, która stała się dość popularna. Z tego co wiem, to w grze nie ma żadnych mikropłatności i przed premierą gra dostała klasyfikację PEGI 3. W momencie gdy o grze zaczęło być głośno, weryfikatorzy zmienili zdanie i teraz to już nie jest PEGI 3, a PEGI 18. Jak twierdzi sam twórca, w niektórych krajach gra zniknęła ze sprzedaży, a powodem zmiany sugerowanego wieku są elementy hazardowe - chodzi tutaj o mechanikę gry.
Co nie powinno dziwić, twórca nie zgadza się z takim stanem rzeczy, nie wygląda też na to, że zawartość zmieniła się drastycznie wraz z aktualizacjami, a jest ofiarą swojej własnej popularności.
Nie grałem w Balatro, ale zastanawia mnie kiedy lootboxy będą oznaczane jako hazard…

Rockstar każe pracownikom wracać do biur

https://www.vgchartz.com/article/460118/grand-theft-auto-vi-developer-rockstar-asks-devs-to-return-to-the-office-full-time/
Od kilku lat trwał trend przechodzenia na pracę zdalną, co wymusiła i przyspieszyła pandemia. Jason Schreier donosi, że Rockstar każe pracownikom zarówno zdalnym, jak i hybrydowym (część dni z biura, część zdalnie) od kwietnia wracać do biura w pełnym wymiarze pracy. Jak zawsze podawane jest zwiększenie produktywności i bezpieczeństwa, w tym drugim przypadku chodzi oczywiście o wycieki.
Ku zaskoczeniu nikogo, pracownikom się to nie spodobało i nie ma się co dziwić. Niektórzy mówią wprost, co myślą o takiej decyzji, nazywając ją bezmyślną. Napisali też petycję do zarządu, co mnie dziwi, bo ostatnio modne jest śpiewanie peanów na temat związków zawodowych i to związek powinien się tym zająć. Nie mówię, że one nie są potrzebne, tylko że jest to często używane jako słowo-klucz, które ma rozwiązać wszystkie problemy, to nie tak że związek może być źle zarządzany. Z drugiej strony może to być jedna z niewielu petycji, która może faktycznie zadziałać, choć nadal związek powinien mieć lepsze możliwości negocjacji, zresztą takowe trwają w Wielkiej Brytanii.

Sekcja szybkich wieści

Powstaje mod VR do Tomb Raidera

https://www.uploadvr.com/tomb-raider-vr-unofficial-port/
Oparty jest na projekcie OpenLara, który ma na celu przepisać silnik gier z lat 90’. Tworzy go Team Beef, grałem chwilę (bo nie ukończyłem) VRowy port Dooma 3 i sprawiał wrażenie solidnego, przynajmniej w tych kilku etapach, które ograłem.

Pentiment będzie obsługiwał 120 klatek na Xboksie

https://gamingbolt.com/pentiments-120-fps-mode-will-return-on-xbox-series-x-s-with-next-patch
Już to robi na PS5, na Xboksie nie było tego, podobno z powodu błędu. Teraz to już na pewno ukończę tę grę, wcześniej nie dało się grać w tych mizernych 60.

Microsoft robi coś w temacie upscalerów

https://www.destructoid.com/microsofts-standardized-super-resolution-upscaler-getting-revealed-soon/
DirectSR nie jest upscalerem od Microsoftu, jak to początkowo rozumiałem, a jedynie API, które ma ułatwić implementację technologii upscalingu od Nvidii, AMD lub Intela. Mogliście się spotkać z artykułami, że to nowe rozwiązanie od Microsoftu, ale jeśli nic nie pomyliłem, albo jeśli jak zwykle Microsoft nie postanowił nazwać podobnie dwóch różnych produktów, to będą to jedynie biblioteki, a nie całe rozwiązanie.

Gra o Mandalalalorianonie już nie powstaje

https://insider-gaming.com/star-wars-respawn-game-canceled/
Długo se nie pożyła.

Jak napisać długi artykuł o niczym

https://planetagracza.pl/the-sims-5-wyciek-nowa-gra-maxis-plotka/
Hakerzy rzekomo wykradli pliki Sims 5 i nawet się do tego przyznali, ale nie udało im się złamać zabezpieczeń i nie byli w stanie uruchomić gry.

Kolejne plotki o nowej konsoli od Nintendo

https://www.gamesradar.com/nintendo-switch-2-reportedly-delayed-to-march-2025-to-hinder-scalping/
Piszą, że premiera jest opóźniona, ale to słowo zakłada, że w ogóle wiedzieliśmy, kiedy to nastąpi, a tak nie było. W każdym razie ma to być rzekomo spowodowane wyprodukowaniem wystarczającej ilości egzemplarzy, żeby utrudnić życie handlarzom.

Kompozytor muzyki do remake’u Final Fantasy mówi, że prawdopodobnie już nie będzie robił tego sam

https://www.eurogamer.net/final-fantasy-composer-nobuo-uematsu-likely-wont-compose-a-full-game-score-again
Nagłówki próbują być trochę bardziej krzykliwe, ale trzeba czytać je uważnie - nie chodzi o to, że Nobuo Uematsu odchodzi na emeryturę, a przynajmniej nie w tej chwili, a jedynie że nie jest już w stanie działać w pojedynkę.

Age of Empires 3 zmienia model dystrybucji

https://www.eurogamer.pl/age-of-empires-3-definitive-edition-dostepne-za-darmo-specjalna-wersja-testowa
Będzie to coś między wersją demo a shareware - okrojona wersja gry będzie dostępna za darmo, ale trzeba będzie zapłacić, żeby mieć jej podstawową edycję.

Remedy odzyskało prawa do Control

https://www.rockpapershotgun.com/remedy-now-own-all-of-control-including-sequel-and-multiplayer-spin-off-after-buying-rights-from-publisher
Początkowo miał je wydawca 505 Games, ale Remedy je od nich odkupiło.

Toys for Bob stało się niezależnym studiem

https://www.rockpapershotgun.com/crash-bandicoot-4-studio-toys-for-bob-split-from-activision-and-microsoft-to-go-independent
Jeśli graliście w remastery Spyro albo Crasha, to jest to ich robota. Jakaś część studia została zamknięta podczas masowych zwolnień, ale część studia przeżyła i dogadała się z Microsoftem, żeby stworzyć kolejną grę.

Greedfall 2 wyjdzie we wczesnym dostępie

https://www.miastogier.pl/wiadomosc,53637.html
Będzie dostępny latem, ale nie rozumiem wydawania fabularnej gry RPG we wczesnym dostępie. Za każdym razem masz zapomnieć, co się działo i zagrać jeszcze raz? Nie rozumiałem tego, gdy Baldur’s Gate 3 był w WD i tutaj nic się nie zmieniło.

Saber Interactive odłącza się od Embracera

https://gameonly.pl/news/saber-interactive-ma-odlaczyc-sie-od-embracer-group-kotor-remake-wciaz-znajduje-sie-w-produkcji
Możliwe, że gdyby tego nie zrobili, to by zostali zamknięci i zwolnieni.

Moon Studios prezentuje swoje RPG akcji

https://www.videogameschronicle.com/news/ori-developer-moon-studios-is-showcasing-its-new-action-rpg-today/
Nazywa się “No Rest for the Wicked” i wyjdzie 18 kwietnia we wczesnym dostępie.

Zwolnienia w branży

Sony zwalnia 900 osób

https://www.ign.com/articles/sony-announces-significant-playstation-layoffs-affecting-900-staff-london-studio-to-close
Wyrzucani są ludzie z między innymi Insomniac Games, Naughty Dog, Guerilla czy londyńskiego studia, które tworzyło gry na VR; to ostatnie jest zresztą całkowicie zamknięte. Część tworzonych gier również została skasowana, ale raczej żadna z nich nie została ogłoszona. Prezes nic nie mówi. Niech was nie zmyli cytowany w artykule monolog, tam nie ma słów wartych uwagi. Zarówno on, jak i wszyscy inni prezesi mogliby powiedzieć “pies zjadł mi listę pracowników” i byłoby to ciekawsze.

Supermassive Games

https://www.uploadvr.com/supermassive-games-layoffs-february-2024/
150 pracowników zostało powiadomionych, że wylatują, może polecieć jeszcze 90.

Electronic Arts

https://www.videogameschronicle.com/news/electronic-arts-is-laying-off-5-off-its-workforce/
670 osób.

Deck Nine

https://www.rockpapershotgun.com/life-is-strange-and-the-expanse-devs-lay-off-20-of-studio-in-second-wave-of-job-losses-in-under-a-year
20% zespołu, według niektórych może to być 30 osób.